Tuesday, March 1, 2022

آنتی اسکالانت چیست و عدم استفاده از آن چه مشکلاتی دارد؟

آنتی اسکالانت مواد ضد رسوبی هستند که جهت جلوگیری از تشکیل رسوب ممبران به سیستم های آب شیرین کن RO تزریق می گردد. آب خام حاوی املاح و نمک های معدنی می باشند که این املاح در حین عبور از غشای ممبران، بر روی ممبران رسوب می کنند.

این رسوبات به مرور باعث گرفتگی منافذ غشای ممبران می شود که این امر سبب کاهش راندمان آب خروجی از سیستم آب شیرین کن RO می گردد.

انتی اسکالانت محلولی است که جهت کاهش اثرات رسوبات مانند کربنات کلسیم (CaCO₃) ، سولفات کلسیم (CaSO₄)، سولفات باریم (BaSO₄)، و سولفات استرونیوم (SrSO₄) که بر روی غشای پلی آمید یا ممبران تشکیل می گردد ، استفاده می شود. احتمال تشکیل رسوبات سیلیکا(Sio2) نسبت به سایر رسوبات کمتر می باشد.

آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس حاوی نمک های محلول کلسیم، منیزیم و سایر املاح می باشند که این نمکهای محلول در اثر عبور از غشاهای دستگاه اسمز معکوس با گذشت زمان بر روی ممبران های دستگاه رسوب می کنند که این امر جهت کاهش کارایی سییستم در حذف جامدات محلول می گردد، جهت از بین بردن رسوبات تشکیل شده بر روی ممبران های از مواد ضد رسوب استفاده می نمایند. بیشتر بخوانید

مشکلات عدم استفاده از آنتی اسکالانت

عدم استفاده از آنتی اسکالانت باعث ایجاد مشکلات زیر می گردد:

  • کاهش راندمان تولید و افزایش TDS خروجی
  • کاهش میزان دبی خروجی
  • باز شدن منافذ و پارگی غشا در اثر تجمع رسوبات

اهمیت استفاده از انتی اسکالانت در صنعت

رسوب مواد معدنی، اکسید و هیدروکسید فلزات، مواد بیولوژیک و میکروارگانیسم ها از مهمترین عوامل گرفتگی ممبران یا به اصطلاح فولینگ هستند. به طور کلی به تجمع(رسوب) لایه هایی از مواد مختلف از جمله کلوئیدهای ارگانیک (مثل چربی و میکرو ارگانیسم ها) و مواد غیرارگانیک (مثل مواد معدنی) در سطح ممبران فولینگ می گویند.

این موضوع شامل پدیده اسکالینگ هم می شود که این امر جهت کاهش کارایی سییستم در حذف جامدات محلول می گردد که جهت از بین بردن رسوبات تشکیل شده بر روی ممبران های از مواد ضد رسوب مانند آنتی اسکالانت استفاده می نمایند.

نحوه استفاده از انتی اسکالانت

محل تزریق آنتی اسکالانت در سیستم های آب شیرین کن به روش اسمز معکوسRO بعد از فیلتر شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی میباشد. به این طریق با تاثیرگذاری این ماده رسوب کمتری بر روری فیلتر میکرونی ایجاد می شود. با تزریق آن در سیستم آب شیرین کن RO عمر فیلتر میکرونی و عمر ممبران افزایش می یابد.

معایب و عوارض استفاده از انتی اسکالانت نامرغوب

استفاده از آنتی اسکالانت نارمغوب می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد که در ادامه بعضی از این موارد توضیح داده شده است.

  • افزایش تعداد شسشتوی ممبران
  • کاهش طول عمر ممبران
  • تعویض زود هنگام ممبران
  • کاهش ظرفیت تولید
  • بالارفتن فشار پمپ طبقاتی و کاهش طول عمر آن
  • استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب سبب گرفتگی ممبران شده که این امر شستشوی مکرر ممبران را در پی دارد . شستشوی مکرر ممبران به دلیل ایجاد گرفتی ناشی از رسوبات سبب کاهش عمر ممبران و تعویض زود هنگام آن و صرف هزینه بالا می گردد .

انواع آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت ها انواع مختلفی را دارند که ما در اینجا به دو مورد از آن ها اشاره کرده و هر کدام را توضیح داده ایم.

آنتی اسکالانت پایه فسفاته

این نوع از انتی اسکالانت ها دارای گروه های عاملی اسید کربوکسیلیک و فسفاته هستند .این ماده از بهترین نوع در جلویری از تشکیل رسوب می باشند ولی در مقابل خاصیت دیسپرس کنندگی کمی دارند .

انتی اسکالانت پایه پلیمری

این نوع از انتی اسکالانت دارای وزن مولکولی بالایی هستند و قدرت رسوب زدایی انواع رسوبات از جمله رسوبات کربناته و سولفاته را دارا می باشند .استفاده از این ماده با پایه پلمیری جهت آبهای دریا و آب های لب شور و با سختی بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

No comments:

Post a Comment